Dej filmu Posledná rozpráva príbeh obyčajnej večere v neobyčajnej domácnosti vysoko postavenej rodiny.
Partia mladých filmárov s ambíciou tvorivo sa vyjadrovať k životu – to je srdce produkčnej spoločnosti EMEDI productions. Lukáš a jeho sestra Ester sú obaja absolventi Gymnázia P. O. Hviezdoslava v Kežmarku, pričom ďalšie kroky viedli Ester na štúdiá do Kodane, Lukášove na VŠMU do Bratislavy. Ďalšou dôležitou členkou tímu je Miriam Fulmeková z Bratislavy, ktorá pracuje v RTVS a tím sa rozrastá o ďalších stálych spolupracovníkov. Viac sa dozviete v unikátnom rozhovore s producentom Lukášom Víznerom.
Čo bolo hlavným motívom, že ste doteraz natáčali prevažne v Kežmarku?
Kežmarok je naším rodným mestom – študovali sme tu, vyrastali a žili dlhé roky. Vnímame tu otvorenosť ľudí voči umeniu. Kultúrny život sa často koncentruje na veľké mestá, ale tie sú ním často presýtené. My na východnom Slovensku vidíme veľký potenciál. V Kežmarku a okolí sme natočili dva krátkometrážne filmy – Bytosť a Posledná. Čo sa týka Poslednej, od začiatku bol scenár písaný s cieľom využiť pri natáčaní konkrétne lokality. Kežmarok tak nebol len miestom vybratým pre natáčanie, ale aj zdrojom inšpirácie. Ako kežmarskí rodáci chceme mesto naďalej propagovať na svetovom umeleckom trhu a pritiahnuť tak pozornosť domáceho aj svetového publika.
Vráťme sa k vášmu filmu Posledná. Ako prebiehalo samotné natáčanie?
S výrobou filmov som sa stretol ako študent VŠMU. Tento krátky film sme točili v rezkom tempe, nakoľko členovia štábu pochádzali z rôznych končín a potrebovali sa po víkende vrátiť domov. Pri postprodukcii sme ešte neskôr doplnili ilustračné zábery ako dokrútky. Chcem poďakovať za veľkú pomoc ľuďom, ktorí nám poskytli lokácie pre filmy, sponzorskú pomoc a tiež Kežmarskej televízii, ktorá nám zapožičala svoju kvalitnú techniku a stala sa dôležitou oporou na našej ceste ku celovečerným filmom, ku ktorým by sme sa chceli prepracovať.
Čo je obsahom vašich filmov a akej téme sa venujú?
Z pozície scenáristu v príbehoch postupne rozvíjame konkrétnu myšlienku. Filmy môžu byť písané komerčnejšie (pre klasického diváka do kín) alebo viac umelecky (pre festivalového diváka). Komerčnejší štýl chápe širšie publikum, artový divák sa viac zamýšľa a hľadá skrytý význam. Nájsť rovnováhu medzi líniou hlbších myšlienok a zrozumiteľnosťou nie je ľahké. V tomto smere bola Bytosť komerčnejšia a Posledná artovejšia. S divákmi komunikujeme aj cez sociálne siete, pripravujeme svoju internetovú stránku.
Vo filmovom biznise produkcia konkrétneho diela predstavuje veľké finančné nároky. Ako je to u vás?
Nie je umenie natočiť kvalitnú snímku za veľa peňazí, ale urobiť kvalitný film pri minimálnych nákladoch. A to je naša situácia – čo sa týka financií. Zatiaľ sme odkázaní na sponzorstvo a príspevky kamarátov, rodičov, inštitúcií, firiem. Verím však, že časom sa karta obráti a s našimi dobrodincami sa vyrovnáme nielen vetou „ďakujeme za podporu“ a logom v titulkoch.
Aký odkaz chcete svojou tvorbou tlmočiť?
Posolstvo jednotlivých diel musí v nich nájsť každý divák sám. Podstatné je sa dielu otvoriť a vnímať. Témami sú životné hodnoty ako láska, šťastie, zdravie, rodina, boj o to, v čo veríme, nádej lepších zajtrajškov. Bez dažďa by sme si neuvedomili cenu slnka, bez tmy by nás tak netešilo svetlo. Snažíme sa diváka formovať, prinášať nové myšlienky a postoje, pretože umenie hovorí k ľuďom a núti konfrontovať názor. A to je úlohou umelcov – svojimi dielami meniť životy a postoje ľudí, a tak vytvárať lepšiu a ľudskejšiu spoločnosť.
Aké sú reakcie divákov na vašu tvorbu a kto je takzvaná cieľová skupina filmu?
Nepísané pravidlo medzi filmármi je, že každý film si svojich divákov nájde. Samozrejme, už na začiatku sa zamýšľame, komu dielo adresujeme. Sme vždy trochu zvedaví, koho si film získa. Ceníme si tých, čo povzbudia, aby sme v tvorbe pokračovali. Hoci je to často tŕnistá cesta, pretože filmové remeslo si vyžaduje spoluprácu ľudí, ktorí musia ladiť ako hodinky. So štábistami (u nás je to pri krátkych filmoch 15 ľudí) na pľaci často niekoľko dní až týždňov žijete a pracujete. Preto je dôležité, aby bol tím zladený nielen po pracovnej, ale aj po stránke ľudskej. Celý filmový priemysel stojí na vzťahoch a spolupráci. Vďaka a pokora sú piliere, na ktorých sa dá umenie stavať.
Na záver nám prezraďte, na aký ďalší film respektíve filmy z vašej produkčnej dielne sa môžeme tešiť?
Momentálne pracujeme na filme s názvom Dokonalosť sama, ktorý sa opäť venuje spoločensky aktuálnym témam. Zaujímavým dejom a zvratmi chceme poukázať na isté kauzy a problémy doby. Aj napriek tomu, že rodina vyzerá dokonalo a bezchybne, po jednom rozhodnutí matky sa celá hra na perfektnosť začína rúcať. Scenár je náročnejší, ako predošlé projekty, nakoľko sa zvyšuje počet hlavných postáv. Budeme potrebovať špeciálne efekty a choreografiu. Produkčne náročnejší projekt je pre nás ale výzvou. Predbežne riešime financie, hercov a lokácie, pričom jednou z možností je opäť Kežmarok. Čiže v prípade, že začiatkom budúceho roka uvidíte po meste behať filmárov, môžete si byť istí, že sme to my.
Ondrej Miškovič, foto: EMEDI productions