Pandémia ovplyvnila pracovnú činnosť a zárobky podnikateľov. Krízu prečkali len máloktorí, výnimkou neboli ani Kežmarčania.
„Pred pandémiou sme našu tvorbu prezentovali na množstve príležitostných podujatí ako sú rôzne folklórne festivaly, jarmoky či trhy od skorého februára až do vianočných trhov v decembri. Prezentáciou na takýchto podujatiach sme sa mohli priblížiť k ľuďom a naživo ukázať, čo v Kežmarku vyrábame a čomu sa venujeme. Žiaľ, pandémia nás pomerne silno ovplyvnila nielen v oblasti prezentácie našej tvorby na trhoch. Naše výrobky z Kežmarku môžu slovenskí, ale aj zahraniční turisti nájsť aj v rôznych darčekových a suvenírových obchodíkoch po celom Slovensku, ktoré počas lockdownu museli byť tak isto zatvorené,“ povedal Ivan Benčko z kežmarskej rodinnej firmy CreativeArt.
Firma sa venuje krajčírskemu remeslu. Na začiatku pandémie sa snažili pokryť veľké množstvo dopytu od zákazníkov po rúškach z dôvodu ich nedostatku a potreby. Výroba im dokázala pokryť aspoň náklady spojené s prevádzkou. Postupne sa snažili klasické biele ale aj farebné rúška skrášliť a spojili pekné s užitočným. „Dnes rúška patria ku každodennej nutnosti, a tak sme si povedali, prečo by rúška nemohli byť aj pekné. Začali sme vyrábať rôzne vyšívané a folklórne rúška, ktoré nájdete aj dnes v našej širokej ponuke samostatne alebo pekne zladené s čiapkami, čelenkami,“ dopĺňa Benčko.
Žiaľ, pre chaotické i nelogické opatrenia a obmedzenia, množstvo organizátorov radšej podujatia pod otvoreným nebom neorganizovali. „Sme radi, že sa mesto Kežmarok pustilo do organizovania aspoň menších akcií akými boli Festival za Euro či Jesenné trhy, ktorých sme boli tiež súčasťou,“ povedal Benčko a priznal, že majú v pláne rozšíriť ich činnosť v oblasti kapacity a pokračovať v ľudovej tvorbe pod heslom ,,tradičné motívy v modernom šate“.
Ondrej Miškovič